Långdragna ekonomiska problem ledde till finanshaveri 31 augusti.

De senaste veckorna har varit oerhört tumultartade för det koreanska rederiet Hanjin Shipping Co., ett av världens 20 största containerrederier och medlem av alliansen CKYHE.
Hanjin har länge haft ekonomiska problem och arbetat tillsammans med långivare och andra parter för att få ordning på finanserna.
Dessa försök havererade dock 31/8, när Korean Development Bank bedömde att Hanjins ekonomiska situation blivit för svår för att kunna återhämta sig ifrån och därför stoppade sitt ekonomiska stöd till rederiet.

Därigenom omöjliggjordes Hanjins framtid som containerrederi mer eller mindre omgående och Hanjin ansökte redan morgonen efter beslutet om att bli försatta i aktivt förvaltarskap eftersom man saknar medel inte bara till att betala sina skulder utan även till att betala driftskostnader och annat för fartyg som är till havs samt hamnkostnader kopplade till deras anlöp runtom i världen. Till följd av detta har flera stora hamnar meddelat att de inte kommer att ta emot Hanjinfartyg utan att först ha garanterad kostnadstäckning för arbetet med att lasta av dem.

Agility har redan sedan april i år upphört att använda Hanjin som leverantör på grund av deras pågående problem annat än i sällsynta undantagsfall, vilket gör att påverkan för er som kunder kommer att bli minimal. Detta gäller såväl exportbokningar som importbokningar, och gäller naturligtvis även framöver.

Vi har några enstaka fall där gods finns på Hanjin-B/L på annan CKYHE-medlems båt, eller på Hanjinfartyg på annan CKYHE-medlems B/L – dessa kunder kommer att bli kontaktade direkt för att få mer utförlig information om vad som händer framgent.

För frågor om situationen, hör i första hand av dig till din vanliga kontaktperson på det lokala Agilitykontoret